Jim Meads, zawodowy fotograf mieszkający w pobliżu lotniska wojskowego w Hatfield, dostał cynk, że jego sąsiad – pilot oblatywacz, Bob Sowray – będzie wykonywał loty testowe myśliwcem Lightning F1.
13 września1962 roku, Meads, wraz ze swoimi dziećmi, udał się na spacer w okolice lotniska, zabierając ze sobą aparat fotograficzny w nadziei na ciekawe ujęcie lądującego Lightninga. W pewnym momencie usłyszał hałas silników odrzutowych, spojrzał w kierunku maszyny. Widok jaki zobaczył znacznie odbiegał od tego jakiego się spodziewał. Szybko skierował obiektyw aparatu w kierunku myśliwca i ustrzelił prawdopodobnie najlepszą w swoim życiu fotografię.
Akurat tak się zdarzyło, że w tym dniu pilotem maszyny z oznaczeniem XG332, nie był sąsiad Meadsa tylko George Aird, pilot testowy biorący udział w programie pocisków rakietowych powietrze-powietrze.
Z powodu awarii obu dopalaczy postanowił lądować na wojskowym lotnisku w Hatfield. Niestety, podczas awaryjnego podejścia do pasa nr 06, wybuchł pożar w tylnej części kadłuba, który poprzez uszkodzenie podnośnika statecznika poziomego, spowodował utratę sterowności. Aird, wiedząc, że nie uda mu się utrzymać maszyny w powietrzu, katapultował się około 30 metrów nad ziemią. Wylądował w szklarni z pomidorami, łamiąc obie nogi i doznając wielu skaleczeń.
Wypadek jednak w żaden sposób nie wpłynął na zamiłowanie Georga do latania. Po sześciu miesiącach wrócił za stery, a już po roku, ponownie zasiadł w kabinie Lightninga. Na lotniczą emeryturę przeszedł dopiero w 1993 roku, mając 65 lat.
Ciekawostka nr 1
English Electric Lightning, jako pierwszy brytyjski statek powietrzny przekroczył Ma 2 (dwukrotną prędkość dźwięku). Było to 25.11.1958 roku.
Ciekawostka nr 2
Lightning, jako jeden z nielicznych samolotów, posiadał dwa silniki odrzutowe ułożone jeden na drugim.
Ciekawostka nr 3
W 1985 roku, British Airways, w ramach działań NATO, zaoferowało Concorda jako cel dla myśliwców. Lightning był jedyną maszyną, jaka zdołała go dogonić, a trzeba przyznać, konkurencję miał zacną jak na tamte czasy – F-14, F-15, F-16, F-104, Mirage.
Ciekawostka nr 4
Autor zdjęcia, Jim Meads, sprzedał prawa do fotografii za 1000£, co w przeliczeniu na dzisiejsze pieniądze daje około 18000£.
Jeden ping
Pingback:Śmigłowiec na najwyższym szczycie świata - Mount Everest. - Lajty.pl